Artikel om ARoS
ARoS er et Kunst museum, som er
formet som en kæmpe kvadrat. Når man kommer ind, er det noget mere moderne, da
væggene er meget enkle buede, og det er nogle lige og levende linjer. ARoS blev
grundlagt den 8 april i år 2008. Ideen til ARoS kom i 1960'erne, da det gamle
museum blev for småt til de mere ny morderne kunstværker.
ARoS er 17.700 m2 og er 9 etager, hvilket gør den til ét af Nordeuropas største med en grundplan 52 x 52 m. og en højde 43 meter.
Dette rum er et meget specielt rum da rummet er bygget om som en dagligstue fra
1980'erne. Det er nogle meget retro møbler, hvilket gør rummet mere interessant
at kigge på, da det gør at rummet bliver anderledes og lidt levende, i og med
at farverne giver noget struktur, hvilket gør at rummet ikke bare er kedeligt
og ens formeligt at se på. ARoS er 17.700 m2 og er 9 etager, hvilket gør den til ét af Nordeuropas største med en grundplan 52 x 52 m. og en højde 43 meter.
Billedet
er malet af den svenske maler ved navn Karl Isakson.
Navet på kunstværket er Siddende kvindelig model, fra år 1912.
Billedet forestiller en nøgen kvinde som de så ud den gang, uden at der er pyntet på hendes udseende.
Billedet siger mig ikke særlig meget, men syntes bare at det udtrykker varme og tryghed, da der er mange gullige, orange, og rødlige farver. Dog er det noget blåt, hvilket gør, at det bliver lidt køligt og mere utrygt.
Navet på kunstværket er Siddende kvindelig model, fra år 1912.
Billedet forestiller en nøgen kvinde som de så ud den gang, uden at der er pyntet på hendes udseende.
Billedet siger mig ikke særlig meget, men syntes bare at det udtrykker varme og tryghed, da der er mange gullige, orange, og rødlige farver. Dog er det noget blåt, hvilket gør, at det bliver lidt køligt og mere utrygt.
Forladt dog ej af venner i nøden
På dette billede ser man en kvinde med to børn, de har alle sammen meget slidt tøj på.
kvinden står med den ene af børnene på armen men den anden står og holder i kvindens tøj. De ser alle sammen meget triste ud.
kvindens ene fod peger frem fra hendes krop, hvilket gør den mere fremtrædende. Hendes hoved er på skrå som gør hun ser mere trist ud, og dermed for man medlidenhed med hende. Det lille barn på armen, ligger med hovedet ind til kvindens hals, og med ansigtet gemt gæk. Det andet lille barn, står og holder i kvindens kjole, hvilket får ham til at blive gemt lift væk, og dermed gør at kvinden bliver den man ligger mest mærke til i dette billede.
Billedet består meget af jord farver og beskidte farver, som er med til at symbolisere kvinden og børnenes status ude i samfundet, man kan ud fra de farver se, at de hører til i arbejder klassen og muligvis også lidt længere nede i hierarkiet, da man ikke kan se en mand på billede, hvilket man normalt havde i den tid for at kunne være en almindelig familie. Hvis man ikke havde en mand blev man set ned på.
Billedet er malet på et lærred med olie farver.
Boy
Skulpturen er lavet af Ron Mueck i år 1999. Skulpturen forestiller en kæmpe dreng. Den er 5 meter høj og vejer omkring 500 kg. Nogle af de materialer der er brugt er, glasfibre, fiskeline og silikone.
Ved at have brugt disse elementer, bliver skulpturen mere levende. Hvis man nu havde valgt at lave skulpturen i hvid marmor, ville det ikke have den samme effekt, så ville den være "død" at kigge på.
Skulpturens størrelse gør at man skal se op til skulpturen som man normalt ikke ville gøre ved en "almindelig" dreng. Så skulpturens størrelse har en rigtig stor indflydelse på indtrykket.
Regnbuen
Regnbuen er et kunstværk som man oplever på en helt anden måde, da man kan få
lov at gå rundt inde i selve kunstværket. Inden for kristendommen betyder en regnbue
, fred og den evige pagt med gud. Farverne og højden gør, at man kan se Aarhus
på en helt anden måde og fra et anden perspektivSkulpturen er lavet af Ron Mueck i år 1999. Skulpturen forestiller en kæmpe dreng. Den er 5 meter høj og vejer omkring 500 kg. Nogle af de materialer der er brugt er, glasfibre, fiskeline og silikone.
Ved at have brugt disse elementer, bliver skulpturen mere levende. Hvis man nu havde valgt at lave skulpturen i hvid marmor, ville det ikke have den samme effekt, så ville den være "død" at kigge på.
Skulpturens størrelse gør at man skal se op til skulpturen som man normalt ikke ville gøre ved en "almindelig" dreng. Så skulpturens størrelse har en rigtig stor indflydelse på indtrykket.
Regnbuen
.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar